Consultation sur les pages de discussion 2019

From MediaWiki.org
Jump to navigation Jump to search
This page is a translated version of the page Talk pages consultation 2019 and the translation is 100% complete.

Other languages:
Bahasa Indonesia • ‎English • ‎Nederlands • ‎Türkçe • ‎dansk • ‎español • ‎français • ‎italiano • ‎magyar • ‎polski • ‎português do Brasil • ‎українська • ‎العربية • ‎سنڌي • ‎مصرى • ‎मराठी • ‎हिन्दी • ‎తెలుగు • ‎ไทย • ‎中文 • ‎日本語
Community Noun project 2280 white.svg Le rapport de la Phase 2 a été publié !

La Consultation concernant les pages de discussion est une consultation globale planifiée de février à juin 2019, pour amener les wikimédiens et les personnes ayant la culture wiki à définir ensemble de meilleurs outils pour la communication sur wiki. La consultation va récupérer les avis du plus grand nombre possible de parties différentes de la communauté Wikimédia — sur de multiples projets, dans diverses langues, et dans des perspectives multiples — pour définir une orientation de produit concernant un ensemble de fonctionnalités de communication sur lesquelles une équipe de production pourra travailler durant l’année fiscale qui arrive.

But de la consultation

Une page de discussion en wikicode n’est rien d’autre qu’une page de wiki ; c'est un ensemble de conventions culturelles déroutant pour les nouveaux arrivants et ennuyeux pour les rédacteurs expérimentés. Compter les deux-points pour indenter, signer avec quatre tildes, devoir regarder toute une page pour ne suivre qu’une discussion, ne pas avoir un simple lien pour répondre rapidement — cela ennuie tout le monde.

D’un autre côté, il y a de nombreuses choses que les pages de discussions en wikicode font bien. La fenêtre d’édition vide donne aux gens la liberté d’inventer des modèles et des techniques extrêmement flexibles et adaptables. Les conversations peuvent être réorganisées à la volée. Utiliser les diffs et les relectures signifie que vous pouvez toujours voir ce qui a été fait sur une page, quand, et par qui. La fonctionnalité qui a aidé les personnes à contribuer à millions d’articles encyclopédiques durant quinze années ne devrait pas disparaître parce qu’elle serait vieillotte et inutile.

Les équipes produit de la Fondation Wikimedia ont travaillé sur les outils de communication avant : LiquidThreads (commencé en 2010) et Flow/Discussions structurées (commencé en 2012). Ces deux produits ont été utilisés avec succès sur plusieurs wikis, bien qu’ils aient aussi tous deux été lourdement critiqués, et n’ont jamais reçu de large acceptation sur de nombreux wikis parmi les plus grands.

Nous voulons que tous les contributeurs soient capables de se parler sur les wikis – pour poser des questions, pour résoudre les différends, pour organiser des projets et pour prendre des décisions. La communication est essentielle pour la profondeur et la qualité de notre contenu, et la santé de nos communautés. Nous croyons que ceci est essentiel pour pouvoir atteindre notre but en fournissant l’accès libre à la totalité de la connaissance humaine.

Résultat désiré de cette consultation

* Contenu temporaire — Les discussions doivent être enregistrées sur le wiki, afin qu’elles puissent être retrouvées et référencées ultérieurement.

À la fin de cette consultation, nous auront une direction générale du produit pour un ensemble de fonctionnalités de communication qu’une équipe de production pourra prendre en charge pour l’année fiscale à venir. Nous aurons un consensus approximatif sur le fait que nos contributeurs sont d’accord avec cette approche globale, y compris les nouveaux contributeurs et les vétérans de longue date, dans plusieurs langues et sur plusieurs projets.

À la fin de la consultation, nous serons en mesure de répondre à ces questions :

  • Créons-nous une fonctionnalité, ou bien plusieurs ?
  • Est-ce que nous améliorons les anciens systèmes, ou nous construisons un nouvel outil ?
  • Comment allons-nous équilibrer la facilité d’utilisation avec les fonctionnalités avancées demandées par nos cas d’utilisation les plus complexes ?
  • Quelles sont les questions ouvertes importantes que l’équipe du produit devrait investiguer et tester ?

Le résultat ne sera pas une spécification de produit complète et détaillée. Les plans détaillés seront développés et revus par l’équipe produit régulièrement dans le temps, informée par l’architecture, testés et suivis en étroite collaboration avec nos utilisateurs. Mais nous aurons un endroit solide pour commencer, et nous aurons la confiance que l’équipe est sur la bonne voie.

Pour encourager la confiance et la bonne foi, la consultation et le développement ultime du produit seront entièrement publics et transparents. Chaque étape sera documentée sur le wiki.

Solutions possibles

Pour que ce processus puisse fonctionner, nous avons besoin d’être ouverts à tout type d’orientations.

Ne sont pas un objectif

Tandis que nous sommes intéressés par toutes les bonnes idées, et que pourrions en retenir quelques-unes dans le futur, certains éléments sont hors sujet pour le projet actuel :

  • Plateforme de discussions hors wiki — Les discussions doivent se trouver sur les wikis, en utilisant les comptes Wikimedia.
  • Contenu temporaire — Les discussions doivent être enregistrées sur le wiki, afin qu’elles puissent être retrouvées et référencées ultérieurement.
  • Outils pour un public de niche — Les discussions sont conçues pour tout le monde, dans un souci d’équité. Nous ne réalisons pas un outil uniquement pour une poignée d'utilisateurs (par exemple selon l'expérience, la langue, ou l'appareil préféré).
  • Un réseau social en soi — Les discussions sur Wikimédia doivent principalement porter sur l’amélioration du contenu du wiki.
  • Les discussions en temps réel — Les discussions en temps réel ont de la valeur, mais nous nous concentrons actuellement sur les discussions asynchrones pour les raisons mentionnées aux points ci-dessus.

Participer

Le rapport de la phase 1 a été publié !

Nous collectons actuellement des réponses aux questions de recherche d’équilibre de la Phase 2, qui viendront bientôt. La date butoir pour donner des avis est le 15 juin. Nous voulons que tous les contributeurs soient capables de se parler sur les wikis – pour poser des questions, pour résoudre les différends, pour organiser des projets et pour prendre des décisions.

  1. Traduire les éléments clés du rapport de la Phase 1.
  2. Inscrire leur groupe pour participer à la Phase 2.
  3. Créer une consultation locale pour répondre aux questions de la Phase 2.
  4. Demander des avis à leur communauté.

Il est également possible de commenter sur MediaWiki.org.

Community Noun project 2280 white.svg Inclure le lien de la discussion de votre communauté pour la Phase 2.
Echo user-speech-bubble.svg Mais nous aurons un endroit solide pour commencer, et nous aurons la confiance que l’équipe est sur la bonne voie.


Consultation structure

This consultation will have a "hub-and-spoke" structure, with a central hub located here on mediawiki.org ("Talk Page Consultation central"). Over the course of the consultation, multiple participant groups will have discussions on other wikis and in off-wiki settings, and then contribute notes and findings back to TPC central. Some participant groups will participate through the whole process, others may participate for a limited time (especially if they're in real life/meet-ups). Everyone can follow along and participate at TPC central (language permitting).

Phase 0: Planning Yes Fait

This was the planning phase. During this phase, we:

  • Publicly announced the project (banner info here), and invited questions and ideas from the Wikimedia community
  • Set up TPC central documentation structure; current notes were featured on the main TPC page, while historical staff notes could be found here and here
  • Created a list of wikis and user groups for initial outreach and invited groups to sign up
  • Established code of conduct guidelines
  • Carried out retrospective process for StructuredDiscussions/Flow, Liquid Threads and wikitext workflows, collect important documentation
  • Reached out to participant groups
  • Invited volunteers to facilitate discussions and participate in other ways
  • Created the schedule for the project

Phase 1: Collect information Yes Fait

Source: TPC Feedback from volunteer participant groups and individuals

When: Mid-March - April; Community summaries posted by April 6, 2019

During this phase we solicited open feedback from a wide range of individuals and groups about their experiences with talk pages or alternative tools. Questions were:

  1. When you want to discuss a topic with your community, what tools work for you, and what problems block you? Why?
  2. How do newcomers use talk pages, and what blocks them from using it?
  3. What do others struggle with in your community about talk pages?
  4. What do you wish you could do on talk pages, but can't due to the technical limitations?

The information collection started when the first message was sent. Interested users could check if a group existed for their language.

Wrapping up the conversations Yes Fait

Community summaries were due by April 6, 2019. We advised communities, especially the ones that would have had collected a lot of replies, to end the conversation by March 31. That way, volunteers making the wrapping-up had time to make it.

Since this consultation was based on a different consultation process than how consultations are defined by local rules, those rules regarding how to close conversations were not applied.

Phase 2: Trade-offs and prioritization Yes Fait

Source: Phase 1 report, built from from the feedback received from volunteer participant groups and individuals.

When: Starts in mid May

Some ideas generated during Phase 1 may be mutually exclusive. Some ideas might work better for some purposes or some kinds of users. We'll have to talk about which problems are more urgent, which projects are most closely aligned with the overall needs and goals of the movement, and which ideas we should focus on first.

Discussions about these trade-offs will be moderated by the Wikimedia Foundation, guided by our decision criteria, listed below. We advise that they happen on wiki, like for Phase 1. As such, communities can sign-up on the group sign-up page under the new Phase 2 section, similarly to how they did for Phase 1.

We invited everyone back to review the emerging direction for this project during Phase 2.

Space for unexpected discoveries

Within the scope of this project, all the options are on the table. There are no hidden agendas. We don't know all the things, and we don't know what we might learn. We need to accept these "unknown unknowns".

The schedule of this consultation may change because of these unexpected discoveries.

Wrapping up the conversations

Community summaries are due by June 24, 2019 (formerly June 15). We advise communities, especially the ones that have to collect a lot of replies, to end the conversation by June 10. That way, volunteers making the wrapping-up have time to make it.

Since this consultation is based on a different consultation process than how consultations are defined by local rules, those rules regarding how to close conversations are not applied.

A report for Phase 2 was published in August 2019. After that, the project will be turned over to the team for design research, user testing, and product development.

Community Noun project 2280 white.svg Read the new project page

Status report: Wrapping up Phase 1

Thanks to everyone who's participated in the Talk Pages Consultation so far! We're wrapping up the discussions for Phase 1 and compiling all the results, which will lead into the start of Phase 2 in May.

The purpose of Phase 1 has been to collect as much information as we can about how people use talk pages, documenting the advantages and challenges, and generating ideas for making improvements. We've also collected information about communication tools that people are using now, both on-wiki and off-wiki. People have hosted group discussions on more than 15 wikis and at events, and we've also received individual feedback from many people. You can see the summaries of the wiki discussions here, which has links to the original discussions.

In addition, as part of Phase 1, we're currently running some user tests with people who are active Wikipedia readers and would like to become editors, in order to document what it's like for them to communicate on-wiki. The tests are just starting now; we'll post results over the next couple of weeks.

For the rest of April, the team is working on bringing together all the information and ideas that you've provided. We're reading all of the discussions, summaries and feedback, and putting it together into a big report that we'll publish at the beginning of May. The report will reflect all of the major themes from the discussions, so we all have a shared understanding of the issues that have been raised. It will also include a list of all the things that people want to accomplish on talk pages. (People in software development call these "user stories"; you can see the current draft list here).

Once we publish that report and people have had a chance to look at it and respond, we'll start Phase 2 in May. This is the "tradeoffs" phase, where we'll ask more specific questions about how to balance different user stories. The discussions we have in Phase 2 will help us to put together ideas to propose for a product direction in Phase 3. (You can see some early notes on the tradeoffs phase here.)

We'll post more updates on the Talk pages consultation 2019 page, as we work on the Phase 1 report together, with links to the current work. We're excited and inspired by all of the ideas that people have posted so far; thank you for being a part of this project! -- DannyH (WMF) (talk) 16:08, 17 April 2019 (UTC)

Status updates

August 7, 2019

This marks the official last meeting of the TPC group. A debrief meeting will occur the first week of September that also covers Wikimania.

The Phase 2 report is largely written. What remains is to retrieve quotes used in the report in their original language, expand on some details, and ready for translation. Translation will be an ongoing process after the report is published; the process could take months simply because this report does not have a required feedback portion connected to it. To be clear, though, people are welcome to leave feedback if they desire. The report is slated for publication this coming Monday, August 19th, at the latest. That will also be when the official announcement is made.

The team is currently working on the TPC Wikimania presentation. Next steps for those interested will be to read the report, watch the main project page for announcements, and sign up for updates (details forthcoming).

The TPC seems to have been successful in its stated goals, foremost of which was to remain transparent and listen to and gather feedback from communities to develop a plan of action. That's not to say improvements couldn't be done; as this was the first such venture using this methodology, there were some hiccups. That being said, this may be a model used going forth when it comes to large changes.

Previous

See updates from before August, 2019 at Talk pages consultation 2019/Status updates.

Décisions finales

Le projet est dirigé par Danny Horn (Inscrire leur groupe pour participer à la Phase 2.), Benoît Evellin (Expert chargé des relations aux communautés), Sherry Snyder (Expert chargé des relations aux communautés) and TMeadows (Logistique)

Les informations provenant de plusieurs communautés et d’autres parties prenantes sont extrêmement importantes. Nous croyons fermement que nous ne pouvons pas élaborer une bonne décision sans vous écouter et comprendre vos besoins. Cependant, la Fondation Wikimedia prendra la décision finale quant aux logiciels à prendre en charge, après avoir dûment pris en compte toutes les informations disponibles, notre objectif pédagogique et la direction stratégique 2030 du mouvement.

Critères de décision

Bien que la Fondation Wikimedia prenne les décisions finales lors de la consultation concernant les pages de discussion 2019, nous entamons ce processus avec une curiosité sincère, sans solution préconçue, et nous cherchons légitimement à comprendre les commentaires que nous recevons. Cela dit, il y aura de nombreuses discussions difficiles sur les compromis que nous devons faire. Lorsque viendra le temps de prendre une décision, toutes les options valables seront pondérées par les critères suivants :

  • Quelle(s) option(s) sont le plus en phase avec nos valeurs ?
  • Quelle option correspond le mieux à l'orientation stratégique de l'équité du savoir ?
  • Quelle option sert le plus d'utilisateurs et de cas d'utilisation par opposition aux utilisateurs de niche ?
  • Quelle option aura pour résultat une expérience utilisateur plus accessible, pour tous et sur n'importe quel appareil ?

Pour que ce processus puisse fonctionner, nous avons besoin d’être ouverts à tout type d’orientations.

  • Quelle option pose le moins de risques pour réaliser les objectifs de notre projet ?